Frøkopper

Nogle ville kalde det “stenalderbrød”, men jeg synes ikke det har meget med brød at gøre, og tror ikke på at det har meget med stenalderen at gøre. Til gengæld tror jeg at det er sundt at spise flere frø, kerner og nødder og mindre sigtet mel end de fleste gør, så det er ikke nogen dum idé at bruge sådan en “frøkop” som mellemmåltid i stedet for en skive brød en gang i mellem. Opskriften er fra den meget sundhedsfikserede og alternative blog My New Roots, hvor jeg flere gange har ladet mig friste af flotte fotos men endt med at tænke “jeg skulle have lyttet til min sunde skepsis” fordi det slet ikke smagte mig (se f.eks. denne flotte morgenmadsidé som smagte af opblødt pap). Jeg var egentlig heller ikke helt tilfreds med denne opskrift i første omgang, men konen var begejstret, og hun fik overtalt mig til at prøve og bage dejen i muffinsforme. Det gør at de får lidt mere skorpe og mindre “krumme” – og det er krummen jeg synes er lidt grænseoverskridende, den har en lidt géleagtig konsistens (fra loppefrøskallerne) som jeg har svært ved. Jeg tror også det er loppefrøskallerne der giver dejen en lille bismag som jeg heller ikke kan lide, men konen siger altså at det bare er mig der er sart. Man kan ikke udelade loppefrøskallerne for så falder ingredienserne bare helt fra hinanden. Alternativet ville være at udelade både loppeførskaller og havregryn og erstatte med æg, men der skal ret mange æg til for at holde sammen på alle de frø og kerner, og så får man efter min mening hurtigt for meget æg (og animalsk protein) indenbords. Så jeg vil anbefale at prøve følgende opskrift og se om man kan lide det – giv mig gerne et praj, jeg er nysgerrig for at finde ud af hvem der har mest ret, konen eller mig…

125 g solsikkekerner

100 g hørfrø

100 g hasselnødder eller mandler eller græskarkerner

150 g havregryn

evt. 2 spsk chiafrø

3 spsk pulveriserede loppefrøskaller (fås i helsekostbutikker og velassorterede supermarkeder)

1½ tsk groft salt

1 spsk sirup eller honning

50 g smeltet og klaret smør eller ½ dl olivenolie

3½ dl vand

Alle de tørre ingredienser blandes i en skål, tilsæt de våde ingredienser og rør sammen, det begynder hurtigt at blive lidt géleagtigt (det er loppefrøskallerne), så det er om at hælde det over i muffinforme så hurtigt som muligt.

Det skal gerne stå og trække i 2-8 timer, af hensyn til at frø og kerner suger væske til sig og deres næringsværdi bliver mere tilgængelig, men jeg har nu tilladt mig at bage dem efter blot 20 minutter og smagen fejler i hvert fald ikke noget, jeg skal ikke udtale mig om hvor stor en forskel det gør for kroppens evne til at fordøje de gavnlige næringsstoffer i frø og kerner. Jeg kan til gengæld sige at lige meget hvor længe de ligger “i blød” så bliver de ikke særlig tilgængelige for småbørn der ikke er gode til at tykke på deres mad: når min datter spiser sådan en frøkop kan man tydeligt se alle kernerne komme ud i den anden ende…

De skal bages ved 175 grader, først ca. 2o minutter i formene, så hældes de ud på en bageplade og bages med bunden i vejret ca. 20 minutter til, så ud og køle af på en rist.

Holder sig ikke så forfærdelig længe (3-4 dage), kan evt. friskes op på en brødrister.

del dine tanker :)

